Remember Me

VaClaF 2015, završni koncert - recenzija

15 Tra 2016
7378 times

Piše: Željko Sertić, prof.

Veličanstvenim Miholjskim koncertom, koji je sinoć održan

u prepunoj župnoj crkvi sv. Mihovila u Varešu završen je treći VaClaF – Vareš Classic Festival, internacionalni festival komorne muzike. Sinoćnji koncert je bio grandiozno i trijumfalno finale  tijekom kojeg su nastupali vrhunski mladi glazbenici iz BiH, Hrvatske, Srbije, Slovenije, Austrije i Nizozemske. Na koncertu, tematski naslovljenom "Glazba za početak i kraj vremena" nastupili su ženski vokalni ansambl "Corona" iz Sarajeva, te Andrea Nikolić, violina (Varešanka koja trenutno živi u Beču, umjetnička direktorica festivala), Sylvester Perschler, klarinet (Beč), Bas Jongen, violončelo (Nizozemska) i Domagoj Gušćić, klavir (Zagreb). Na programu su bile tradicionalne pjesme Balkana u izvedbi ansambla "Corona" i "Kvartet za kraj vremena" Oliviera Messiaena, jednog od najvećih kompozitora francuske avangarde, kao središnji dio cijelog festivala. Djelo je nastalo za vrijeme skladateljeva zatočeništva u njemačkom logoru ratnih zarobljenika Görlitz tijekom Drugog svjetskog rata, u ćeliji Stalag VIII A u kojoj su se našla još tri francuska glazbenika; klarinetist, violinist i violončelist. Kvartet je praizveden na istom mjestu u kojem je i nastao (Messiaen je svirao klavir). Autor je dao opis djela kroz citat iz Otkrivenja Ivanova (Novi zavjet, glava 10, stihovi 1-7). Ovo djelo nije rezultat autorova komentara Apokalipse ili boravka u zarobljeništvu, nego čini svojevrstan glazbeni nastavak biblijskih pripovijesti i pojma kraja vremena kao kraja prošlosti i budućnosti, te početka vječnosti, kraja materijalne stvarnosti ovozemaljskih životnih pojava i ratova, koji kroz cijelu ljudsku povijest cinično svijetu buše lubanje, i dolazak, tj. početak novog vremena u vječnosti raja gdje nas neće satirati nikakvi kiklopi i sardanapali.

Messiaenov muzički stil karakterizira potpuna integracija emocionalne ekspresivnosti i duboke religiozne prosvjećenosti uz vrhunski organiziranu sposobnost intelektualne kontrole. Njegova djela usprkos svojoj kompleksnosti svuda su nailazila na dobar prijem i neizbježno proizvodila duboko emotivnu reakciju slušatelja.
Koncert je bio koncipiran na zaista inventivan način – nastupom ženskog vokalnog ansambla "Corona" iz Sarajeva koji je pjevao između stavaka Kvarteta – kao da se htjelo ljudskim glasom, kao najsavršenijim instrumentom kojim se može slaviti Stvoritelja, i zvukom kvarteta dočarati sublimirano doživljavanje transcendentne materije, a za to je potrebno naročito nadahnuće i takva vrsta inspiracije se ne javlja ni uvijek, ni često, ni svakome. A sinoć su izvođači bili zaista na poetski sretnoj visini artističke inspiracije, što je ovaj koncert učinilo nezaboravnim. Članice "Corone" su se u svom osobnom maštanju savršeno nadovezale na imaginaciju članova kvarteta, pjevajući duboko emotivno, što je slušatelje ganulo do potresenosti, s pianissima koja su milovala sluh sasvim nježno kao dodir jastučcem prsta, a taj se dodir osjećao svileno kao pelud na krilu leptira.

Kvartet je zvučao fenomenalno, dišući jednim dahom. Muzička fraza profinjena i maksimalno izražajna, dinamika velikog dijapazona, a linija građenja i razvijanja muzičkog oblika prirodna i s velikim i snažnim gradacijama i dramskom snagom koja je neodoljiva. Tako duboko poniranje u sadržaj, tako iscelizirani detalji i takva dramatska snaga su ovaj koncert učinili dostojnim bilo koje muzičke metropole u svijetu. Članovi kvarteta ništa nisu prepustili slučaju, osjećala se uigranost i uvježbanost, i koncertu su pristupili s maksimalnom angažiranošću, bez obzira na to što je održan u jednoj, kulturno marginaliziranoj sredini kao što je Vareš. Nadahnut, sugestivan, emocionalno i kreativno razigran, kvartet se stopio u jedinstven zvuk, dah i ideju. Bila je to ona vrsta kreativnosti kada se zamisao izvođača neodoljivo prelijeva na auditorij da bi se doživljaj odatle vraćao izvođačima, motivirajući ih na najveće stvaralačke uspone i izuzetno homogen zvuk s preciznošću dovedenom do savršenstva. Dodao bih još da je i narator Doris Nikolić koja je recitirala stihove Ivanova Otkrivenja dala značajan doprinos, sugestivnim glasom tamne boje i plemenite topline. U dosadašnjoj tradiciji miholjskih koncerata, ovaj sinoćnji je bio nesumnjivo najuspješniji.

Rate this item
(0 votes)

Radio Bobovac je vaš najbolji dnevni prijatelj 24 sata na dan, 365 dana na godinu. Samo okrenite 95,3 i 101.1 MHz ili nas slušajte putem interneta.